Regulamin

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Praktyki Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski

  1. Kościelna 6
    46-113 Wilków

Dział I.
Podstawy prawne funkcjonowania

Dział II.
Postanowienia ogólne

Dział III .
Rodzaj działalności leczniczej
Cele i zadania

Dział IV .
Kierowanie Praktyką Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski

Dział V .
Struktura organizacyjna i szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych oraz współdziałanie między tymi komórkami

Dział VI.
Przebieg procesu udzielania świadczeń

Dział VII .
Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą

Dział VIII .
Prawa i obowiązki pacjenta

Dział IX .
Przepisy końcowe

——————————————————————————————————————————————————————————

Dział I. Podstawy prawne funkcjonowania
§ 1
Praktyka Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski  działa na podstawie:

1)ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r., poz. 2168 z późn. zm.) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej;
2) Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. 2011 Nr 112, poz. 654);
3) Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. 2004 Nr 210, poz. 2135 z późn. zm.);
4) Ustawa z dnia 6 listopada 2008 roku art. 28 ust.4 o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta ( Dz.U. 2009 Nr 52, poz. 417 ze zm.).

Dział II. Postanowienia ogólne
§ 2
Regulamin niniejszy określa:
1) cele i zadania Praktyki Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski
2) miejsce udzielania świadczeń;
3) rodzaj działalności, zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
4) strukturę organizacyjną, zadania poszczególnych komórek oraz zasady współpracy pomiędzy komórkami organizacyjnymi;
5) przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych ;
6) warunki współdziałania z innymi podmiotami leczniczymi w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia pacjentów i ciągłości postępowania;
7) sposób kierowania placówką;
8) wysokość opłat za udostępnianie dokumentacji medycznej;
9) prawa i obowiązki pacjenta.

Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
„Praktyce ” – rozumie się przez to Praktykę Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski
„Regulaminie” – rozumie się przez to Regulamin Organizacyjny Praktyki Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski
”Kierowniku” – rozumie się przez to osobę powołaną i uprawnioną do kierowania Praktyką Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski  oraz do reprezentowania Przedsiębiorstwa na zewnątrz – Witolda Śmigielskiego. „świadczeniu zdrowotnym” – należy przez to rozumieć działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania, w szczególności
związane z badaniem i poradą lekarską, leczeniem, opieką nad noworodkiem, opieką nad zdrowym dzieckiem, badaniem diagnostycznym, w tym z analityką medyczną, pielęgnacją chorych, pielęgnacją
niepełnosprawnych i opieką nad nimi, orzekaniem i opiniowaniem o stanie zdrowia, zapobieganiem powstawaniu urazów i chorób poprzez działania profilaktyczne oraz szczepienia ochronne, czynnościami z zakresu zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze.

  • 1. Siedzibą Praktyki Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski jest miejscowość Wilków, adres : 46-113 Wilków, ul. Kościelna 6.
  • Postanowienia Regulaminu obowiązują wszystkich pracowników Praktyki Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski, a także osoby wykonujące świadczenia zdrowotne na rzecz praktyki, na podstawie umów cywilno-prawnych, Pacjentów i osoby Pacjentom towarzyszące.

Dział III . Rodzaj działalności leczniczej
Cele i zadania § 6

  1. Rodzaj działalności leczniczej

Praktyce Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski  udzielane są świadczenia zdrowotne z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej świadczeniobiorcom, którzy złożyli deklarację wyboru do placówki i do lekarza w warunkach ambulatoryjnych, a w uzasadnionych medycznie przypadkach w warunkach domowych, a także świadczenia profilaktyczne zgodnie z zakresem przewidzianym umowami podpisanymi z Narodowym Funduszem Zdrowia.

  • 2. Cele
    (1) Podstawowym celem działalności jest udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, które służą zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz prowadzenie profilaktyki zdrowotnej przez osoby do tego uprawnione na podstawie obowiązujących przepisów prawa, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania praw pacjenta oraz stosowaniu właściwych metod diagnostycznych i leczniczych zgodnie z obowiązującymi standardami.

(2) Nie można odmówić udzielenia świadczeń zdrowotnych osobie, która potrzebuje natychmiastowego udzielenia takiego świadczenia ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia.

  1. Zadania
    ZADANIA LEKARZA PODSTAWOWEJ OPIEKI ZDROWOTNEJ (rodzinnego)
    Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej planuje i realizuje opiekę lekarską nad pacjentem.
    Podstawowym zadaniem lekarza rodzinnego jest koordynowanie udzielania świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej :
    w zakresie działań mających na celu zachowanie zdrowia pacjenta lekarz :
    – prowadzi edukację zdrowotną,
    – uczestniczy w realizacji programów zdrowotnych, działając na rzecz podtrzymania i zachowania zdrowia w społeczności lokalnej,
    – wyznaczone zadania lekarz realizuje w kilku obszarach, których celem jest: zachowanie zdrowia, profilaktyka, rozpoznanie i leczenie chorób oraz usprawnianie pacjenta.
    w zakresie działań mających na celu profilaktykę chorób lekarz :
    – identyfikuje czynniki ryzyka oraz zagrożenia zdrowotne pacjenta, podejmuje działania ukierunkowane na ich ograniczenie; szczególnie istotną rolą lekarza jest oddziaływanie na akceptację przez pacjenta stanu zdrowia i wynikających z tego stanu ograniczeń,
    – prowadzi systematyczną i okresową ocenę stanu zdrowia w ramach badań przesiewowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
    w zakresie działań mających na celu rozpoznanie chorób lekarz :
    – planuje i koordynuje postępowanie diagnostyczne, stosownie do stanu zdrowia pacjenta,
    – informuje pacjenta i/lub jego rodzinę o możliwościach postępowania diagnostycznego w odniesieniu do aktualnego stanu zdrowia oraz wskazuje podmioty właściwe do jego przeprowadzenia,
    – przeprowadza badanie podmiotowe i badanie przedmiotowe pacjenta zgodnie z aktualną wiedzą medyczną oraz z wykorzystaniem technik dostępnych w warunkach podstawowej opieki zdrowotnej,
    – wykonuje testy lub zleca wykonanie badań dodatkowych, a w szczególności laboratoryjnych i obrazowych,
    – kieruje pacjenta na konsultacje specjalistyczne lub do jednostek lecznictwa zamkniętego w celu dalszej diagnostyki i leczenia, w przypadku gdy uzna to za konieczne,
    – dokonuje interpretacji wyników badań i konsultacji wykonanych przez innych świadczeniodawców,
    – orzeka o stanie zdrowia pacjenta w oparciu o osobiste badanie i dokumentację medyczną.

W zakresie działań mających na celu leczenie chorób lekarz :
– planuje i uzgadnia z pacjentem postępowanie terapeutyczne, stosownie do jego problemów zdrowotnych oraz zgodnie z aktualną wiedzą medyczną,
– planuje i uzgadnia z pacjentem działania edukacyjne mające na celu ograniczenie lub wyeliminowanie stanu będącego przyczyną choroby pacjenta,
– zleca i monitoruje leczenie farmakologiczne,
– wykonuje zabiegi i procedury medyczne lub kieruje pacjenta do ich wykonania u innych świadczeniodawców,
– kieruje do oddziałów lecznictwa stacjonarnego, a także do zakładów pielęgnacyjno-opiekuńczych i opiekuńczo-leczniczych oraz do oddziałów paliatywno-hospicyjnych,
– kieruje do pielęgniarskiej długoterminowej opieki domowej,
– kieruje do leczenia uzdrowiskowego,
– orzeka o czasowej niezdolności do pracy lub nauki zgodnie z odrębnymi przepisami,
– integruje, koordynuje lub kontynuuje działania lecznicze podejmowane w odniesieniu do jego pacjenta przez innych świadczeniodawców w ramach swoich kompetencji zawodowych .
w zakresie działań mających na celu usprawnianie pacjenta lekarz POZ:
– zleca wykonywanie zabiegów rehabilitacyjnych przez określonych świadczeniodawców,
– wykonuje stosownie do posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz posiadanych kwalifikacji i możliwości zabiegi i procedury rehabilitacyjne,
– zleca wydanie pacjentowi przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych zgodnie z odrębnymi przepisami.

– Koordynacja i współdziałanie w rehabilitacji przyłóżkowej w celu zapobiegania powikłaniom wynikającym z procesu chorobowego, długotrwałego unieruchomienia i stosowania udogodnień;
– Usprawnienie ruchowe;
– Drenaż ułożeniowy, prowadzenie gimnastyki oddechowej;
– Ćwiczenia ogólnousprawniające.

Dział IV. Kierowanie Praktyką Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski

1. Praktyką Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski kieruje Kierownik i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Kierownik wykonuje czynności pracodawcy w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy.

Do wyłącznej dyspozycji Kierownik zastrzega sobie:
1) organizowanie i kierowanie pracą podległych mu pracowników,
2) zatwierdzenie planów inwestycyjnych,
3) tworzenie aktów normatywnych (zarządzenia wewnętrzne),
4) wydawanie upoważnień i pełnomocnictw ogólnych oraz do załatwiania określonych spraw,
5) reprezentowanie jednostki przed organami kontroli zewnętrznej w trakcie ich przeprowadzania i w postępowaniu pokontrolnym,
6) zawieranie umów na usługi medyczne,
7) podpisywanie umów cywilno-prawnych,
8) zatrudnianie i zwalnianie pracowników Przychodni,
9) występowanie i współpraca z mediami,
10) nagradzanie i karanie pracowników.
Do pozostałych zadań Kierownika należą:
a) organizowanie współpracy pomiędzy poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi zakładu,
b) wdrażanie do stosowania ogólnie obowiązujących przepisów prawa oraz przepisów wewnętrznych obowiązujących w zakładzie,
c) organizowanie prawidłowego zabezpieczenia i przechowywania dokumentów znajdujących się w jednostce organizacyjnej. d) prowadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej ze świadczeniem usług medycznych w zakresie podpisanej umowy z NFZ;
e) dokonywanie przelewów w zakresie dokumentów rozliczeniowych z ZUS i urzędem skarbowym oraz Izbą lekarską;
f) dokonywanie przelewów bankowych w zakresie wynagrodzeń za pracę i z tytułu świadczenia usług medycznych i innych dla zakładu;
g) bieżące śledzenie zmian legislacyjnych dotyczących zakresu działalności zakładu, tworzenie, modyfikacja i dostosowywanie istniejących dokumentów. h) przygotowywanie comiesięcznych dokumentów do księgowania;

1. Kierownik kieruje zakładem przy pomocy osób na samodzielnych stanowiskach działających na podstawie udzielonych im pełnomocnictw lub zakresów czynności.
2. Do podstawowych obowiązków w/w osób należy w szczególności:
a) organizacja pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy,
b) egzekwowanie od podległych pracowników należytej jakości pracy,
c) zapewnienie przestrzegania porządku i dyscypliny pracy oraz regulaminu pracy przez podległych pracowników,
d) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
e) stosowanie obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny oraz wyników pracy podległych pracowników,
f) wpływanie na kształtowanie pozytywnych zasad współżycia społecznego wśród pracowników.

Podczas nieobecności Kierownika zastępstwo pełni upoważniony przez niego pracownik.

1. Do podstawowych obowiązków wszystkich pracowników zakładu należy:
1) dbałość o interesy pracodawcy,
2) przestrzeganie obowiązujących regulaminów,
3) sumienna i rzetelna praca,
4) wykonywanie powierzonych obowiązków,
5) samokształcenie,
6) przestrzeganie przepisów bhp i p.poż.,
7) zgłaszanie wszelkich nieprawidłowości i uwag ,
8) odpowiedzialność za powierzone zadania i obowiązki.

  1. Pracownicy zakładu mają prawo do:
    1) poszanowania przez przełożonych i współpracowników,
    2) zapewnienia odpowiednich warunków pracy i realizacji wszelkich uprawnień pracowniczych zagwarantowanych prawem pracy,
    3) samodzielnego działania i kontaktowania się z pracownikami innych komórek organizacyjnych w załatwianiu spraw,
    4) reprezentowania stanowiska w zakresie prowadzonych spraw uzgodnionych z przełożonym,
    5) odwołania się od decyzji i poleceń przełożonego, jeżeli są one sprzeczne z obowiązującymi przepisami lub racjonalnym i korzystnym sposobem wykonania.

Dział V . Struktura organizacyjna i szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych oraz współdziałanie między tymi komórkami.

Struktura organizacyjna zakładu przedstawia się następująco:

I Przychodnia, adres: 46-113 Wilków ulica Kościelna 6
W jej składzie wydzielono:
1) Poradnię Lekarza Podstawowej Opieki Zdrowotnej (dla dorosłych i dzieci),
2) Gabinet zabiegowy i EKG,
3) Punkt szczepień,
4) Rejestrację,

Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej planuje i realizuje kompleksową opiekę lekarską nad osobą objętą opieką medyczną, rodziną i społecznością w środowisku zamieszkania, z uwzględnieniem miejsca wykonywania świadczenia ,w warunkach ambulatoryjnych i domowych w zakresie :
1) działań mających na celu utrzymanie zdrowia,
2) działań mających na celu profilaktykę chorób,
3) działań mających na celu rozpoznanie chorób,
4) działań mających na celu leczenie chorób,
5) działań mających na celu usprawnianie pacjenta,
a także orzeka i opiniuje o stanie zdrowia.

W zakresie działań Gabinetu Zabiegowego i Punktu Szczepień leży udzielanie świadczeń zdrowotnych, a w szczególności :
a) wykonywanie iniekcji podskórnych , domięśniowych i dożylnych,
b) wykonywanie opatrunków , pomiarów RR, pobierania krwi do badań analitycznych ,
c) wykonywanie szczepień wg ustalonego kalendarza szczepień i szczepień zalecanych,
d) prowadzenie dokumentacji,
e) prowadzenie profilaktyki w tym bilanse zdrowia w grupach wiekowych ,
f) planowanie szczepień i przestrzegania terminu ważności i prawidłowego przechowywania szczepionek,
g) organizowanie i prowadzenie wspólnie z lekarzem działalności prozdrowotnej.

Do obowiązków pracowników rejestracji należy :
1) udzielanie pacjentom kompetentnych i wyczerpujących informacji o dniach i godzinach pracy lekarzy i innych komórek organizacyjnych a także obowiązujących przepisach w zakresie działalności Przychodni;
2) sprawdzanie uprawnień pacjentów do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych;
3) rejestrowanie pacjentów poprzez zgłoszenia osobiste, telefoniczne lub osoby inne;
4) zakładanie i uzupełnianie historii choroby oraz porządkowanie i przechowywanie ich w szufladach kartotecznych; 5) obieg korespondencji związanej z funkcjonowaniem zakładu;
6) przyjmowanie zgłoszeń od pacjentów na wizyty lekarskie domowe, przekazywanie ich właściwemu lekarzowi;
7) po zakończeniu przyjęć umieszczanie dokumentacji w kartotece;
8) prowadzenie dziennej ewidencji przyjęć pacjentów ;
9) rejestrowanie świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej oraz aktywowanie, modyfikowanie, dodawanie deklaracji pacjentów w programie do rozliczeń z NFZ.

Do zadań Gabinetu pielęgniarki i położnej środowiskowo-rodzinnej należy
planowanie i realizacja kompleksowej opieki pielęgniarskiej i pielęgnacyjnej, opieki położniczo -ginekologicznej nad osobą ubezpieczoną i jej rodziną, społecznością w środowisku zamieszkania , z uwzględnieniem miejsca wykonywania świadczenia w zakresie:
1. promocji zdrowia i profilaktyki chorób;
2. świadczeń pielęgnacyjnych;
3. świadczeń diagnostycznych;
4. świadczeń leczniczych;
5. świadczeń rehabilitacyjnych. /działalność planowana/

Prowadzenie spraw personalnych pracowników Praktyki Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski oraz obsługę księgową zakładu powierzono Biuru Rachunkowemu Roman Szwed w Namysłowie przy ulicy Bolesława Chrobrego 29.

Do realizacji zadań i celu, dla którego Praktyka Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski została utworzony niezbędne jest współdziałanie jednostek organizacyjnych .

Odbywa się to poprzez :
1) usprawnianie procesów informacyjno-decyzyjnych – prawidłowy przepływ informacji diagnostycznych, leczniczych, organizacyjnych,
2) prawidłową realizacja zadań praktyki
3) integrację działań komórek organizacyjnych;
4) dbanie o należyty wizerunek praktyki

Podstawowym elementem współdziałania są okresowe spotkania Kierownika praktyki z personelem.
Spotkania mają na celu:
1) wzajemną wymianę informacji w celu dalszego doskonalenia wspólnego działania,
2) przekazywanie informacji o podejmowanych kierunkach działania, przedstawianie propozycji usprawnień,
3) omówienie realizacji zadań oraz wymianę poglądów dotyczących problemów w realizacji zadań,
4) ocenę sytuacji finansowej i omówienie perspektyw.

Dział VI. Przebieg procesu udzielania świadczeń

Praktyka organizuje świadczenia zdrowotne z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej oraz profilaktycznych programów zdrowotnych w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń, właściwą ich dostępność, a także właściwą jakość udzielanych świadczeń.

1. Świadczenia zdrowotne w Praktyki Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski udzielane są przez osoby wykonujące zawody medyczne .
2. Osoby, o których mowa w ust. 1 winny spełniać wymagania, w tym wymagania zdrowotne, określone w odrębnych przepisach.
3. Świadczenia zdrowotne udzielane są z zachowaniem należytej staranności, zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, respektując prawa pacjenta oraz zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
4. Pomieszczenia oraz wyposażenie Przychodni w sprzęt medyczny odpowiadają wymaganiom fachowym, sanitarnym i standardom określonym w odrębnych przepisach.
5. Aparatura i sprzęt medyczny Zakładu są wprowadzone do obrotu i używania zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Szczegółowy zakres wykonywanych świadczeń zdrowotnych określają umowy podpisane z Narodowym Funduszem Zdrowia.

1. Warunkiem udzielenia nieodpłatnych świadczeń jest potwierdzenie uprawnienia w elektronicznym systemie NFZ /eWUŚ/ bądź aktualny dowód ubezpieczenia w Narodowym Funduszu Zdrowia, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w przepisach ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
2. Ceny za świadczenia udzielane na życzenie Pacjenta, bez skierowania lub wykraczające poza kompetencje podstawowej opieki zdrowotnej są cenami umownymi zawartymi w cenniku dostępnym, ze względu na ich dynamiczny charakter w rejestracji przychodni.

1. Rejestracja pacjentów odbywa się od poniedziałku do piątku w godzinach pracy przychodni zarówno osobiście (bądź przez członków rodziny, czy też osoby trzecie), jak i telefonicznie, z wyznaczeniem godziny realizacji świadczenia zdrowotnego.
2. Świadczenia zdrowotne są udzielane w dniu zgłoszenia lub w terminie uzgodnionym z pacjentem.
3. W uzasadnionych przypadkach świadczenia są udzielane w domu pacjenta.
4. W przypadku nagłego pogorszenia stanu zdrowia albo stanu zagrożenia życia Zakład udziela pomocy doraźnej każdej osobie zgłaszającej się, która wymaga takiej pomocy.

Świadczenia zdrowotne
1) Lekarze w Praktyce Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski udzielają świadczeń od poniedziałku do piątku w godzinach zgodnych z harmonogramem pracy poszczególnych przychodni, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy. Świadczenia realizowane są w formie porad ambulatoryjnych w miejscu udzielania świadczeń, teleporad oraz w przypadkach uzasadnionych wskazaniami medycznymi – poprzez wizyty domowe. Dni i godziny przyjęć (w tym wizyt domowych) określa harmonogram pracy świadczeniodawcy stanowiący integralną część umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.
2) W ramach realizacji zakresu świadczenia lekarza poz, zapewnione jest funkcjonowanie gabinetu zabiegowego w Przychodni w Wilkowie od poniedziałku do piątku pomiędzy godz. 8.00 i 18.00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy. Personel medyczny wykonujący szczepienia ochronne posiada uprawnienia do wykonywania szczepień. 3) W gabinecie zabiegowym, o którym mowa w ust. 2 wykonywane są, zabiegi i procedury diagnostyczno-terapeutyczne wynikające z procesu leczenia, związane z udzieloną przez lekarza poradą lekarską.
4) W sytuacji uzasadnionej stanem zdrowia świadczeniobiorcy, zapewniona jest realizacja świadczeń, o których mowa w ust. 3, także poprzez wizyty domowe. Na realizację zleceń pozostających w kompetencjach pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej lekarz poz wydaje skierowanie.
5) Pobranie badań w domu chorego lekarz zleca pielęgniarce do której zadeklarowany jest pacjent.
Wykaz badań diagnostycznych, które zobowiązany jest wykonać i finansować lekarz poz, a które są mu niezbędne przy realizacji świadczeń stanowi załącznik do zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia .
6) Lekarz kierując pacjenta do lekarza specjalisty lub do szpitala zobowiązany jest do wykonania i dołączenia do skierowania wyników niezbędnych badań diagnostycznych zgodnie z rozpoznanym schorzeniem, aktualną wiedzą i praktyką medyczną, w celu potwierdzenia
wstępnego rozpoznania.
7) Lekarz może wystawić receptę zadeklarowanemu do niego świadczeniobiorcy na leki zalecane przez innego lekarza ubezpieczenia zdrowotnego w przypadku, gdy posiada pisemną informację od tego lekarza dotyczącą rozpoznania choroby pacjenta i zalecanej farmakoterapii.
8) Nocna i świąteczna opieka zdrowotna :
– to świadczenia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej udzielane od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 dnia następnego oraz w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy w godzinach od 8.00 do 8.00 dnia następnego;
– ubezpieczeni w sytuacji pogorszenia stanu zdrowia mogą korzystać z pomocy dowolnego punktu nocnej opieki;
– świadczenia nocnej i świątecznej opieki lekarskiej są bezpłatne ( dla osób ubezpieczonych) i udzielane bez skierowania;
– w dni ustawowo wolne od pracy, po godzinie 18.00 pacjentom przysługują także zabiegi pielęgniarskie w ramach porady udzielonej przez lekarza dyżurującego w POZ oraz zabiegi wynikające z ciągłości leczenia. Zabiegi te mogą być wykonywane przez pielęgniarkę w gabinecie zabiegowym lub w domu pacjenta;
– najbliższy punkt nocnej i świątecznej pomocy znajduje się w Szpitalu Namysłowskiego Centrum Zdrowia w Namysłowie, ul. Oleśnicka 10 , tel. 77 40 40 230

Dokumentacja medyczna
1. Praktyka, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa, prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych.
2. Praktyka udostępnia dokumentację medyczną następującym podmiotom i organom:
1) pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu bądź osobie upoważnionej przez pacjenta;
2) zakładom opieki zdrowotnej, jednostkom organizacyjnym tych zakładów i osobom wykonującym zawód medyczny poza zakładami opieki zdrowotnej, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;
3) właściwym do spraw zdrowia organom państwowym oraz organom samorządu lekarskiego w zakresie niezbędnym do wykonywania kontroli i nadzoru;
4) ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, prokuratorom, lekarzom sądowym oraz sądom i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem;
5) uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, jeżeli badanie zostało przeprowadzone na ich wniosek;
6) organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem;
7) rejestrom usług medycznych, w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów;
8) zakładom ubezpieczeń na zasadach określonych w przepisach o działalności ubezpieczeniowej.
3. Udostępnianie dokumentacji następuje w trybie zapewniającym zachowanie poufności i ochrony danych osobowych.
4. Praktyka udostępnia dokumentację medyczną wyłącznie podmiotom uprawnionym, o których mowa w ust. 2, w następujący sposób:
1) do wglądu w praktyce;
2) poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii;
3) poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, jeśli uprawniony organ lub podmiot żąda udostępnienia oryginałów tej dokumentacji. W takim przypadku w Praktyce Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski pozostaje kopia dokumentacji

Odpłatność za udostępnianie dokumentacji medycznej
1. Za udostępnienie dokumentacji medycznej poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii Przychodnia pobiera opłatę na podstawie art. 28 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U.09.52.417 ze zmianami ) w sposób następujący:
1) za jedną stronę wyciągu lub odpisu dokumentacji medycznej – 0,002 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej “Monitor Polski” na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
2) za jedną stronę kopii dokumentacji medycznej – 0,0002 przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1,
3) za sporządzenie wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej na elektronicznym nośniku – 0,002 przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1.
2) Opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej wynoszą:
» jedna strona wyciągu lub odpisu – 6,00 zł,
» jedna strona kopii – 0,60 zł,
» wyciąg, odpis lub kopia na nośniku elektronicznym – 6,00 zł.

Dział VII . Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą

Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej jest dla ubezpieczonego przewodnikiem w systemie ubezpieczenia zdrowotnego. To on decyduje o sposobach i kontynuacji leczenia, wydając skierowania do poradni specjalistycznych, do szpitali, na podstawowe badania diagnostyczne.

  1. Zakład współdziała z innymi podmiotami leczniczymi w zakresie prawidłowości diagnostyki, leczenia pacjentów i ciągłości postępowania, w szczególności poprzez kierowanie do innych placówek w celu konsultacji specjalistycznych, zlecanie badań laboratoryjnych nie wykonywanych w Zakładzie, kierowanie na zabiegi specjalistyczne, o ile nie ma możliwości ich wykonania w Zakładzie.
    2. Szczegółowe zasady współdziałania z innymi podmiotami leczniczymi , w zakresie określonym w pkt. 1, określają przepisy prawa oraz postanowienia umów zawartych pomiędzy tymi zakładami a Praktyką Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski
    3. Ponadto zasady współdziałania z innymi podmiotami leczniczymi zawarte są w kompetencjach lekarza podstawowej opieki zdrowotnej oraz ogólnych warunkach umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych, opracowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
  2. A) W ramach udzielania świadczeń opieki zdrowotnej lekarz współpracuje z:
    a) pielęgniarką podstawowej opieki zdrowotnej i położną podstawowej opieki zdrowotnej, wybranymi przez świadczeniobiorcę;
    b) pielęgniarką środowiska nauczania i wychowania;
    c) innymi świadczeniodawcami, zgodnie z potrzebami pacjentów;
    d) przedstawicielami organizacji i instytucji działających na rzecz zdrowia.
  3. B) W ramach udzielania świadczeń opieki zdrowotnej pielęgniarka współpracuje z:
    a) lekarzem POZ i w porozumieniu z lekarzem wykonuje świadczenia lecznicze;
    b) pielęgniarką POZ środowiska nauczania i wychowania lub higienistką szkolną;
    c) położną POZ;
    d) pielęgniarką opieki długoterminowej domowej;
    e) innymi świadczeniodawcami zgodnie z potrzebami podopiecznych;
    f) przedstawicielami organizacji i instytucji działających na rzecz zdrowia;
    g) rodziną (opiekunami) świadczeniobiorcy.
  4. C) W realizacji świadczeń opieki zdrowotnej położna współpracuje z:
    a) lekarzem ginekologiem (położnikiem) udzielającym świadczeń specjalistycznych w zakresie jej zadań;
    b) lekarzem POZ i w porozumieniu z lekarzem wykonuje świadczenia lecznicze;
    c) pielęgniarką POZ;
    d) pielęgniarką POZ środowiska nauczania i wychowania;
    e) pielęgniarką opieki długoterminowej domowej;
    f) inną położną zatrudnioną w specjalistycznej poradni położniczo-ginekologicznej;
    g) innymi świadczeniodawcami zgodnie z potrzebami świadczeniobiorców;
    h) przedstawicielami organizacji i instytucji działających na rzecz zdrowia.
  5. W/w lekarz współpracuje ściśle z podmiotami leczniczymi , które udzielają stacjonarnej i ambulatoryjnej opieki zdrowotnej, a więc ze szpitalami, pogotowiem ratunkowym, poradniami specjalistycznymi, zakładami diagnostyki medycznej, z klinikami i instytucjami naukowymi.
    5. Współpracując z innymi podmiotami leczniczymi, czy też z lekarzami prowadzącymi praktyki indywidualne lekarz ubezpieczenia zdrowotnego powinien mieć zawsze na uwadze dobro pacjenta, a w tym celu:
    a. kierować go na badania diagnostyczne i do takich zakładów (przede wszystkim własnego i mających umowę z praktyką), które umożliwiają mu prawidłowe postawienie diagnozy,
    b. w razie wątpliwości co do rozpoznania albo potrzeby leczenia specjalistycznego kierować pacjenta bez zbędnej zwłoki do poradni specjalistycznych na konsultację lub leczenie,
    c. w razie konieczności leczenia stacjonarnego kierować pacjenta do właściwego szpitala uwzględniając jego życzenia w tym zakresie,
    d. informować pacjentów, że nie jest wymagane skierowanie lekarza ubezpieczenia zdrowotnego do uzyskania świadczeń specjalistycznych:
    • ginekologa i położnika,
    • stomatologa,
    • onkologa,
    • psychiatry,
    • w zakresie lecznictwa odwykowego dla osób uzależnionych od alkoholu i środków
    odurzających i substancji psychoaktywnych,
    • dla osób zakażonych wirusem HIV,
    • dla osób chorych na gruźlicę,
    • dla inwalidów wojennych i osób represjonowanych
    • oraz świadczeń związanych z wypadkiem, zatruciem, urazem, stanem zagrożenia życia lub porodem.
    6. Lekarze Praktyki Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski są zobowiązani prowadzić dokumentację medyczną zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

Dział VIII . Prawa i obowiązki pacjenta

Prawa Pacjenta
I . Zgodnie z przepisami ustawy zasadniczej -Konstytucji
z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 78. poz 483):
1. Każdy ma prawo do ochrony zdrowia – art. 68 ust. 1.
2. Każdy obywatel ma prawo do równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych, na warunkach i w zakresie określonych w ustawie – art. 68 ust. 2.

II . Pacjent ma prawo do :
(1) poszanowania godności, intymności oraz uprzejmego traktowania przez personel medyczny,
(2) świadczenia usług zdrowotnych przez personel o odpowiednich kwalifikacjach, zgodnie z wymaganiami wiedzy medycznej, dostępnymi metodami i środkami zgodnie z zasadami etyki zawodowej personelu medycznego oraz należytą starannością, a w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń do korzystania z jawnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń,
(3) przystępnej, rzetelnej informacji o stanie zdrowia, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu,
(4) wyrażania zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub ich odmowy, po uzyskaniu informacji o proponowanych metodach diagnostycznych.

III . Szczegółowy zakres praw pacjenta określa KARTA PRAWA PACJENTA udostępniona pacjentom w poczekalniach Praktyki Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski na tablicach ogłoszeń.
IV . Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń zdrowotnych, ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do Kierownika.

Obowiązki Pacjenta
(1) przestrzeganie regulaminu porządkowego przychodni,
(2) przestrzeganie zakazu palenia tytoniu oraz spożywania alkoholu na terenie przychodni,
(3) przestrzegania zasad higieny osobistej,
(4) posiadanie ważnych dokumentów uprawniających do korzystania z świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych,
(5) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i ppoż,
(6) przestrzeganie zaleceń lekarza,
(7) zachowywanie się w sposób nie zakłócający pracy w przychodni, a także spokoju innych osób.

Dział IX . Przepisy końcowe

1. Zmiany do niniejszego Regulaminu wymagają formy pisemnej.
2. W sprawach nieuregulowanych regulaminem organizacyjnym zastosowanie mają odrębne przepisy.
3. Podanie regulaminu do wiadomości pacjentów następuje poprzez udostępnienie go, na wniosek pacjenta w rejestracji.
4. Postanowienia regulaminu zostają podane do wiadomości wszystkich zatrudnionych w Praktyce Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski
5. Regulamin organizacyjny wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez Kierownika Praktyki Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski

Zatwierdzam : 01.10.2020

Kierownik Praktyki Lekarza Rodzinnego Witold Śmigielski

Witold Śmigielski


Skontaktuj się z nami

Czytaj więcej